Hur man Leder ett Team – Skapa och Led Framgångsrika Team

startup 593344 1280

Framgång beror lika mycket på hur som på vem. Att bygga ett framgångsrikt team går långt utöver att bara anställa en lista med högt kvalificerade personer.

De mest effektiva teamen delar vissa egenskaper och arbetssätt, inklusive stark kommunikation, en kultur av stöd och samarbete, och tydligt definierade roller och mål. Oavsett om du leder ett nytt lag eller försöker motivera ditt lag att korsa mållinjen, här är nio viktiga steg för att bygga och leda ett fantastiskt team.

1. Kommunicera tydligt mål och processer

Sätt upp mål på team- och individnivå och diskutera dem kontinuerligt. Det måste finnas kommunikation och interaktion mellan ledaren och teamet för att se till att alla är ombord. Alla måste förstå vad målen är, hur allas mål passar in i de övergripande målen och vad varje gruppmedlem kan göra för att uppnå de övergripande målen. Denna struktur hjälper laget att lyckas.

2. … Men var beredd på att utvecklas

I ett välfungerande team är mål och processer flexibla när omständigheterna förändras. De borde förändras hela tiden. Det är viktigt att alla har rätt och plats att göra anpassningar på vägen.

3. Håll kontakten

Att bygga relationer bygger förtroende och förståelse. Du bygger en relation med ditt team genom dagliga interaktioner, uppgifter och socialt. Du lär känna dem som person, så du förstår deras behov.

4. Låt initiativ misslyckas

Människor behöver känna att de kan uttrycka sig, vara oense och göra misstag. Detta är känt som ”psykologisk säkerhet”, och Googles forskning har visat att detta är den viktigaste gemensamma egenskapen bland högpresterande team. Detta är viktigt för alla lag, men speciellt för kreativa team som utvecklar något nytt.

För att odla psykologisk trygghet måste ledare undersöka sin egen inställning till misslyckande och hur de planerar det, säger Hu. Betona i verbal kommunikation och handlingar att fel inte bara tolereras, utan ses som ett nödvändigt steg mot förbättring.

5. Erkänn dina egna misstag

En del av kulturen för psykologisk trygghet är att ha ett ledarskap som öppet talar om sina felsteg. Det är kraftfullt att se ledare inte bara slösa, utan också erkänna sina misslyckanden. Teamet känner sig mer bekväma med humaniserade ledare och känner sig modiga nog att säga ifrån.

6. Känna till (och visa) värdet av teamets arbete

Känslan av att det du gör varje dag har en inverkan – för företaget eller världen – är en stark drivkraft. Forskare kallar detta ”prosocial motivation” och det kan odlas. Ta Volvo som exempel. Företaget bjöd in kunder som överlevt en olycka genom designen av sin bil att träffa ingenjörerna som utfört arbetet. Det var en fascinerande interaktion för ingenjörer, som annars inte kunde se effekten av sina dagliga uppgifter på människors liv.

7. Var pålitlig

Teammedlemmar måste kunna räkna med varandra för att lyckas, så att teamet kan röra sig snabbare och längre. Teamet måste hjälpa varandra. Ledarskap kan återigen visa vägen; teammedlemmarna kommer gradvis att lära sig och imitera ledarens beteende. Även att ha en eller två pålitliga lagkamrater kommer att förändra kulturen i ett lag över tid.

8. Fira segrar

Fira framgångar inom laget. Överväg att marknadsföra lagets prestationer inte som ett skryt utan genom att hjälpa dem att få de resurser de behöver för att fortsätta att lyckas.

9. Anpassa dig till ditt team

Speciellt en ledares förväntningar kan sätta ett lag i strid. Om ditt team förväntar sig en auktoritativ typ och du är en född kollaboratör, kanske teamet inte känner att du är effektiv. Du måste ändra ditt beteende för att möta ditt teams behov. En mer ödmjuk ledare kan behöva främja arbetet i sin grupp. En mer utåtriktad ledare kan behöva fokusera på att lyssna

10. Kritisera eller klaga inte på människor.

Det säkraste sättet att demotivera människor är att ständigt kritisera dem eller klaga på dem. Om de gör ett misstag, sätt det i perspektiv med de saker de ständigt gör bra. Accentuera det positiva och utnyttja misstag som möjligheter till fortsatta förbättringar. Detta leder oss till vårt nästa objekt…

11. Beröm förbättring, även mindre förbättringar.

Psykologer upptäckte för länge sedan att när man positivt förstärker ett önskat beteende är det mycket mer benäget att upprepa det beteendet. De flesta människor vill göra det rätta, vilket innebär att du kommer att hitta mycket mer framgång i att leda ett team om du fokuserar på att använda positiv förstärkning snarare än negativa handlingar som hot och rädslataktik.

12. Ge ärligt och uppriktigt beröm och uppskattning

Alla människor önskar djupt betydelse. Ett av de enklaste sätten du kan hjälpa till att uppfylla önskan är genom att erbjuda ärligt och uppriktigt beröm och uppskattning när det är möjligt. Detta är förmodligen en av de bästa motiverande metoderna du någonsin kan använda.

13. Uppmuntra andra människor att prata och vara en bra aktiv lyssnare

Folk vill bli hörda, verkligen hörda och inte nedlåtande. Ofta, istället för att lyssna på någon i en konversation, väntar folk egentligen bara på ett tillfälle att tala. Om det här är ett område där du kämpar, är ett knep att säga ”Vad jag förstår att du säger är…” Genom att upprepa vad du förstår att den andra personen säger, tvingar det dig att verkligen lyssna på vad de säger. Och som en sidofördel förstärker det för talaren att du verkligen lyssnar på dem och respekterar vad de har att säga.

14.  Var genuint intresserad av andra människor och få dem att känna sig viktiga.

Allas favoritämne är sig själva, dess mänskliga natur. Sociala medier i stort och ”selfien” vittnar om detta. Ingen tycker om att känna sig ignorerad och ouppskattad, inklusive du (se punkt 3). Så fortsätt och ansträng dig för att vara intresserad av människor och du kommer att vinna deras tacksamhet och i förlängningen en kooperativ attityd.

15. Var lyhörd för människors stolthet

Det enkla faktum är att alla människor är stolta varelser. Om du avslöjar dem för att ha fel om något och får dem att se dåliga ut inför andra, kommer de att slåss mot dig. Men om du kan ge kritik eller oenighet på ett sätt som gör att de kan rädda deras stolthet, kommer de att vara mycket mer villiga att samarbeta och arbeta med dig.

16. Var respektfull för andra människors idéer och åsikter. Försök att se saker ur deras synvinkel.

När du försöker förstå en annan persons synvinkel kan du upptäcka att du lär dig något. Men även om du inte gör det, kommer du fortfarande att finna det mycket lättare att respektera de människor som du inte håller med om.

17. Om du har fel, var ärlig och ödmjuk nog att erkänna det.

Du är inte perfekt, du har inte alltid rätt; du kan och gör misstag. En av de största personlighetsdragen du kan utveckla är ödmjukhet. Vi gör alla misstag, och i stället för att förneka och upprepa dessa misstag, erkänner kloka människor sina misslyckanden och lär sig av erfarenhet. Genom att göra detta kan den vise personen växa och ständigt bli bättre. Om du är ärlig och ödmjuk nog att acceptera ditt misstag, be om ursäkt till de drabbade och arbeta för att undvika att upprepa ditt misstag; du kommer att få respekt hos dem du arbetar med.

18. Engagera dina anställda

Medarbetarnas engagemang är ett kraftfullt motivationsverktyg för en organisation. Som teamledare är du i frontlinjen, arbetar med och leder dina anställda. Om du ger snabb feedback och håller deras bästa i åtanke kommer dina teammedlemmar att känna sig värdefulla på arbetsplatsen. De kommer att känna ansvar för dig och sitt arbete. Dina medarbetarengagemangsegenskaper kan stärka dina anställda och hålla dem drivna mot organisationens mål.

19. Lita på dina anställda

En kvalitetsteamledare är en som litar på medarbetarna. Du kan komma på att du mikromanagerar dina anställda på grund av bristande förtroende eller för att det övergripande ansvaret kan bli överväldigande. Men det är viktigt att fortsätta påminna dig själv om att varje medlem i ditt team kan ha olika tempo och olika inlärningsstilar. Gå åt sidan och låt ditt team ta ansvar för sina uppgifter eller deadlines. Ingrip endast när det är absolut nödvändigt.

20. Var rättvis och snäll

Att leda ett team kan bli stressigt när dina anställda gör misstag. Låt dina anställda veta att det alltid är bättre att misslyckas och erkänna sina misstag. Som ledare är du också en mentor. Du har förmågan att hjälpa dina anställda att lära av sina misstag. Å andra sidan kan vissa anställda vara överpresterande och briljera med sina uppgifter. Detta bör inte hindra dig från att ge varje gruppmedlem lika stor vikt.

21. Balansera det personliga och professionella

Att leda ett team innebär också att bygga personliga relationer med dina teammedlemmar. Visa dem att du är kapabel till en lämplig vänskap utöver din arbetsrelation. Var ledaren som verkligen bryr sig och prioriterar teamets välbefinnande. Om du till exempel märker att en av dina teammedlemmar inte är på gott humör, fråga dem om deras dag innan du börjar prata om jobbet.

Vad är lagledande?

Teamledning är processen att motivera människor att agera mot ett önskat resultat. Effektiv teamledning hjälper till att inspirera människor och engagera dem för att fullt ut utnyttja sin potential. Kort sagt, en teamledare är någon som ger riktning, vägledning och stöd, förutom att övervaka teamets övergripande funktion.

Att leda ett team kan verka skrämmande men det är en färdighet som kan bemästras över tid. Som teamledare har dina handlingar en betydande inverkan på organisationen. Därför är det viktigt att du anammar vissa egenskaper som kan hjälpa dig att bli en effektiv ledare.

By CCProduction

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Liknande Inlägg

  • 7 Snabba Tips till alla Chefer

  • Ledarskapsstilar: En Guide till Olika Ledarskapsstilar

  • Så Lyckas du med ditt Projekt – Steg för ett Lyckat Projekt