Vad är Apputveckling? Komplett Guide

samsung 1283938 1280

Mobil är verkligen framtiden för allt, från utveckling av affärs- och sjukvårdsappar till spel och allt bra däremellan.

Utveckling av mobilappar hänvisar till processen att skriva programvara som fungerar på en mobil enhet (smarttelefoner, bord, bärbara). Men apputveckling handlar inte bara om att koda en inbyggd, HTML5- eller hybridapp. Det handlar om den strategiska processen att definiera, designa, bygga och lansera en framgångsrik mobil produkt.

Den världsomspännande mobilappekonomin nådde 6,3 biljoner dollar 2021, och appintäkterna förväntas uppleva en ökning med 113 procent för att nå 188 miljarder dollar.

Med en genomsnittlig investering på $270 000 för att designa, bygga och lansera en app är det dock inte ett litet projekt att utveckla en app.

Men verkligheten är att de flesta mobilappar misslyckas. Så det är mycket viktigt att vara tydlig med strategin, planen och genomförandet innan du lägger tid, pengar och resurser på att bygga en app.

Applikationsutvecklingsfaser

Det finns olika faser av applikationsutveckling:

Kravanalys

I kravanalysfasen är syftet att ta reda på vilka krav intressenterna och därmed även kunder och användare har. Bland annat ska systemkontexten definieras, och intressenter ska identifieras, analyseras och kommuniceras med. Scenarier eller kreativitetstekniker som brainstorming eller brainwriting kan användas för att fastställa krav. Helst följer kravanalysen en definierad process.

Arkitekturdesign

I denna fas är syftet att bestämma applikationens arkitektur, det vill säga teknologier, programmeringsspråk, databaser, gränssnitt etc.

Genomförande

Implementering är den centrala fasen av applikationsutveckling, men den kan inte lyckas utan de andra faserna. I praktiken rekommenderas att man implementerar så kallad ren kod.

Testning

Självklart ska även applikationen testas. Det finns olika typer av tester som enhetstester, integrationstester och systemtester. När det gäller releasehantering är det också lämpligt att arbeta med alfa- och betaversioner för att få tidig feedback från användarna. Bara för att en applikation fungerar betyder det inte att den också täcker användarnas behov.

Spridning

I denna fas görs applikationsmjukvaran tillgänglig för användarna. Alternativt kan denna fas också beskrivas som frigörelse eller acceptans. Helst bör företag avstå från att leverera bananprogramvara. Och självklart bör applikationsmjukvarans funktioner dokumenteras och manualer och handledningar ska göras tillgängliga.

Underhåll och support

Ett applikationsprogram utan fel och problem är svårt att föreställa sig. Med andra ord: mjukvara utvecklas kontinuerligt, fel elimineras, nya funktioner tillkommer. Ändringar ska registreras i en ändringslogg. Refaktorering sker vanligtvis över tid och snabbfixning är inte ovanligt.

Kvalitetsegenskaper för applikationsutveckling

Följande åtta kvalitetsegenskaper är lämpliga för apputveckling:

  • funktionell programvara, det vill säga funktionellt korrekt, lämplig och komplett
  • pålitlig programvara, i betydelsen mogen, tillgänglig, feltålig och återställningsbar
  • effektiv prestanda, det vill säga med bra timing, kapacitetsbevarande och effektiv resursanvändning
  • högsta säkerhet, d.v.s. inte manipulerbar, autentiserbar, säker att administrera (även med hjälp av skyddade användarkonton), samt dataskydd och integritet
  • hög funktionalitet vad gäller optimal samexistens med annan programvara och interoperabilitet
  • perfekt användbarhet och därmed bra manövrerbarhet, enkel åtkomst och lätt att lära sig, estetiskt användargränssnitt och
  • optimal igenkännbarhet, samt skydd mot felaktig användning av användaren
  • enkelt underhåll tack vare modulär design, återanvändbara komponenter, omfattande testmöjligheter, bra analysfunktioner och enkel modifiering
  • enkel portabilitet, det vill säga lätt att installera, lätt att byta och väl anpassningsbar

Många av dessa kvalitetsegenskaper är också uppenbara i applikationsutveckling: varje användare vill till exempel ha hög funktionalitet, god tillförlitlighet och enkel drift.

Och självklart ska applikationsprogramvara alltid vara lätt att underhålla eller köra på annan hårdvara. Men vissa aspekter är svårare att förstå: Vad är perfekt användbarhet? Hur fungerar en enkel installation för en företagslösning som används över hela världen i olika tidszoner? Eller vad är effektiv prestanda? Beroende på tillämpningsprogrammets användningsområde måste tillverkare hitta lämpliga svar på dessa frågor.

Varför mobilappar misslyckas

Detta kan vara ett svårt att tänka sig men det är sant. För 10 000 mobilappar som utvecklas kommer bara en att lyckas medan de andra 9 999 kommer att gå i glömska. Som företagare betyder det att oddsen är mycket mot dig.

Men låt inte detta förvirra dig. Det är bara dåligt planerade och dåligt genomförda appar som är dömda att misslyckas från första dagen. Det är därför du måste lära dig varför appar misslyckas i första hand. Varför inte lära av andras misslyckanden så att du inte upprepar samma misstag?

Oavsett hur du ser på det handlar utveckling av mobilappar om att utrusta dig med branschkunskap och ha en gedigen plan och strategi för att gå till marknaden. Det är ett försiktigt sätt att skydda din app från att bli en del av 99,99 procent.

Med det sagt, här är de de frömsta nyckelområdena som gör att mobilappar misslyckas. Som en framåtblickande entreprenör är det viktigt att betrakta dessa fallgropområden som en väckarklocka. Och, ännu viktigare, du måste hitta sätt att vända dem till positiva.

Du måste ha en robust mobilappstrategi

Varje framgångsrik produkt – oavsett vad den gör, vem den är designad för eller vem som skapat den – börjar med en fantastisk strategi.

Detsamma gäller en mobilapp.

Mobilappsstrategi hänvisar till den kreativa ansträngning som krävs för att översätta konsumenternas behov till en app som sömlöst kan användas för att utföra en specifik uppgift. Målet med en mobilstrategi är enkelt: att hjälpa en användare att ”göra något”, snabbt och effektivt, varje gång en mobilapp kan uppfylla den användarens behov.

Utan en väldesignad, undersökt och implementerad strategi på alla utvecklingsnivåer är din app dömd. Detta gäller särskilt om du försöker testa en ny eller en kommande nisch/bransch.

Det är därför det inte kommer som någon större överraskning att ett dåligt drag på strateginivå är ett av nyckelområdena där de flesta appar misslyckas. Naturligtvis finns det mer specifika anledningar till att mobilappar misslyckas i denna planeringsfas:

Dålig eller brist på marknadsundersökning

Hur mycket vet du om din målmarknad och slutanvändaren av din mobilapp?

Om din app inte löser ett marknadsbehov eller problem kommer den inte att laddas ner och om den hamnar på en användares telefon kanske inte användas.

Enligt en rapport från SAP blir nära 80 procent av mobilapparna övergivna precis efter första användningen. Varför? Du gissade rätt: de är inte en bra passform för användaren och saknar en fantastisk mobilappstrategi.

Med tanke på de stora satsningarna alla lägger på mobilen kan dålig marknadsundersökning snabbt förvandlas till en mardröm och leda till besvikelse.

Det är därför du måste starta din apputvecklingsresa med en grundlig användar-/marknadsundersökning.

Med andra ord, vilken lösning kommer din app att ge som din specifika målgrupp behöver?

Marknadsundersökningar gör det absolut nödvändigt att du tydligt definierar din målgrupp och undersöker dem vidare. Vilka är deras kärnproblem, behov, intressen och smärtpunkter? Genom att lära dig marknadens ins och outs, samt få en djupgående förståelse för dina specifika användare, kommer du med största sannolikhet att skapa en app som är skräddarsydd för det de faktiskt letar efter.

Men din marknadsundersökning behöver inte stanna där.

Att researcha dina närmaste konkurrenter kan också komma väl till pass. Gör en fördel-nackdel-sammanställning och omfattande konkurrentanalys för att bättre utveckla din strategi.

När allt är sagt och gjort bör din marknadsundersökning fungera som ett sätt att koppla ihop din appidé med din målgrupp. Och det här borde vara ditt steg #1 och en övergripande aspekt av utvecklingen av din mobilapp i alla skeden.

Felaktig planering av appmarknadsföringsaktiviteter

Den här är en självklarhet och ändå är det fortfarande en av de vanligaste anledningarna till att mobilappar misslyckas på strateginivå. Om du inte planerar utförandet i detalj kommer din app med största sannolikhet att bli en flopp.

Till exempel, hur planerar du att låta dina målanvändare veta om din nya app? Har du planer på appinstallationskampanjer?

Om du försummar marknadsföringen till sista minuten kommer du att försöka fåut en app som har låg till ingen uppmärksamhet.

Ännu värre, du har ingen möjlighet att få preliminär feedback från användare och kan därför inte göra din app riktigt redo för marknaden.

Brist på tydligt definierade mål

Målsättning är ett avgörande steg i strategi- och planeringsfasen för ditt appskapande. Om du inte slår fast tydligt definierade mål är din app inställd på att misslyckas redan från början. De är viktiga i det stora hela, särskilt när det kommer till marknadsföring av din app.

Med tydligt definierade mål till hands kommer du enkelt att kartlägga din strategi för hur du ska nå dit. När du arbetar med att definiera dina mål måste du ställa dig själv följande svåra och viktiga frågor:

  • Vilka problem hoppas min app lösa för målmarknaden?
  • Vad blir min apps försäljningsargument eller överklagande?
  • Vilka funktioner ska jag införliva i min app?
  • Vilka fördelar ska min app erbjuda användaren?

Du måste investera i hisnande design

Apputvecklare ställs också inför myriader av fallgropar under design- och mjukvaruutvecklingsfasen. Dessa misslyckanden och designproblem kan stoppa din mobilstrategi redan innan din app når lanseringsdatumet. De inkluderar men inte begränsat till:

Dålig design = dålig app

Mobilappdesign hänvisar till processen att skapa idéer, definiera, planera och bygga användarupplevelsen som en smartphoneanvändare ser när han interagerar med en mobilapp. Mobilappdesign kombinerar visuella (färger, fotografi, animationer) och grafiska element (topografi, typsnitt, skrift) till en enhetlig användarupplevelse.

När det kombineras på rätt sätt kommer en användare aldrigig att tänka på mobildesignen av en app. De skulle bara tänka på hur lätt det är att utföra en viss uppgift på en specifik app. Bra design = nöjda kunder.

När det görs dåligt har användarna bara jobbiga saker att säga om appar med dålig design. De kommer att lämna din dåligt designade app under de första avgörande 8 sekunderna, och du kommer aldrig att se dem igen. Det är den hårda verkligheten med appdesign.

Även om det finns många element som ger en trevlig användarupplevelse, bör din app åtminstone vara enkel och intuitiv att använda. Om användare har svårt att hitta eller använda några av de grundläggande funktionerna i din app, har du liten eller ingen chans att behålla dem.

Designen är vad användaren ser när dem interagerar med din app. Men totalt sett kan dålig användarvänlighet bero på ett antal andra saker som en tröttsam lång och komplex registreringsprocess; eftersläpande, långsamma eller buggiga funktioner som påverkar appens övergripande prestanda; otillgängliga funktioner och smärtsamt långa laddningstider. När ett eller flera av dessa problem uppstår kommer din mobilapp att misslyckas.

Du måste ta hand om användarupplevelsefrågor under design- och mjukvaruutvecklingsstadiet. Ett annat knep är att få appen testad för användbarhet redan från start så att du kan gå tillbaka till ritbordet så många gånger som möjligt. Detta gör att du kan göra nödvändiga förbättringar och vid lanseringsdatumet kommer din app att vara optimalt användarvänlig.

Dålig teknik eller felaktigt implementerad teknik kommer att leda till stora misslyckanden.

Alla mobilappsutvecklingsbyråer är inte skapade lika. Om ditt team inte är uppdaterat med de senaste utvecklingsstandarderna kanske din app inte ser dagens ljus, eller ännu värre, den kanske lanseras och aldrig får några aktiva användare.

Detsamma gäller för utvecklare som använder undermåliga kodningsmetoder. Summan av kardemumman är att dålig teknik inte har något utrymme för att skapa appar. Det är därför du måste arbeta med ett team som håller koll på de senaste bästa praxis för apputveckling.

Varför bygga en app?

Nu när vi har gått igenom huvudorsakerna till att mobilappar misslyckas kanske du till och med är benägen att fråga dig själv: ska jag ens bygga en app?

Om du bara tittar på de höga kostnaderna och de låga framgångsfrekvenserna kan du känna dig avskräckt. Så varför ens bygga en app? Det finns många skäl. Här är några av de främsta:

Förbättra och öka försäljningen genom utveckling av mobilappar

I den digitala tidsåldern och eran av ”instant” är argumenten för att utveckla en app för ditt företag stark, men att veta att det kommer att hjälpa dig att öka försäljningen gör det ännu mer tilltalande.

Genom att utveckla en väldesignad och användarvänlig mobilapp kan företag digitalisera sina tjänster och göra dem lättillgängliga på vilken mobil enhet som helst.

Om du till exempel äger en fysisk eller e-handelsbutik; är det enkelt att bygga en mobilbutiksapp. Appen kommer att ge dig ännu en direktmarknadsföringskanal. Det skulle tillåta dig att köra geo-platsbaserade kampanjer. Kolla in Sephora till exempel. De har byggt en medföljande app som användare kan dra nytta av när de är inne i butiken. Appen visar dem tidigare köphistorik, ger produktrekommendationer, begränsade erbjudanden endast tillgängliga på mobilappen och mycket mer.

Andra företag använder mobilappar för att visa prisinformation i butik, produktbeskrivningar, användarkonton, feedbackfunktioner, sökfilter och så mycket mer. Inget slår dock det faktum att du kan göra din app till ett bra ställe för användare att hitta reor, kampanjer, rabatter och andra spännande erbjudanden. De kommer alla att vara där till hands.

När det gäller att använda en mobilapp för att förbättra försäljningen ljuger inte siffrorna: en mobilapp är ett utmärkt försäljningsverktyg.

Antalet unika mobilanvändare har ökat från 122,9 miljoner 2013 till nära 200 miljoner i slutet av 2018. Mobilappar har dessutom 3 gånger och 1,5 gånger högre konverteringsfrekvens än mobilwebbplatser respektive stationära datorer.

Mobilappanvändare tenderar att se 4,6 gånger fler produkter än webbläsare på mobilwebbplatser. På tal om försäljningsvärde är det genomsnittliga ordervärdet för mobilappar 140 procent högre än mobilsajter och 130 procent högre än stationära webbplatser.

Som sagt, att inte ha en mobilapp kan skada din försäljning. Med tanke på att mobilappanvändare spenderar 2x som shoppare som handlar på mobila eller stationära webbplatser, ger detta dig ytterligare en chans att öka försäljningen.

Förbättra kundupplevelsen

Kunder är nu mer intresserade av fantastiska upplevelser än någonsin tidigare, särskilt när de handlar.

De vill känna sig värderade och uppskattade. Ännu viktigare är att de vill veta att varumärket bakom en tjänst eller produkt är värda deras pengar och uppmärksamhet. Det är där en väldefinierad mobilappstrategi kan komma in i bilden.

Det finns massor av anledningar till varför mobilappar gör ett bra jobb när det gäller att förbättra den övergripande kundupplevelsen. Låt oss titta på några sätt som mobil omdefinierar hur varumärken ger mervärde till sina användare genom fantastiska mobilappsstrategier.

En mobilapp gör det möjligt att ge kunden en sömlös shoppingupplevelse. Köpprocessen kan göras enkel genom att använda betalningsalternativ med ett klick, SMS-bekräftelser, push-meddelanden och andra mobila element som kommer att leverera en klassens bästa kundupplevelse.

Mobilappar möjliggör anpassning på nästa nivå. Att leverera en förstklassig kundupplevelse handlar om personalisering. Detta kan uppnås genom att engagera användaren under hela köpprocessen.

Lojalitetsförmåner: lojalitetsförmåner som cashback, rabatter, gratiserbjudanden, speciella kampanjkoder och snabbförsäljning är det som ger en fantastisk kundupplevelse. Alla dessa kan uppnås med bättre resultat på en mobilapp, vilket uppmuntrar kunden att fortsätta komma tillbaka. Att köra ett lojalitetsprogram enkelt och problemfritt i en app.

Utnyttja push-meddelanden så långt det är möjligt: detta är den föga kända hemligheten för att öka användar- och kundupplevelsen med mobilappar.

Du vill dock inte bombardera användaren med ständiga popup-fönster och push-meddelanden. De kan vara irriterande och kan tvinga användaren att avinstallera din app. Relevanta push-meddelanden kan revolutionera hur engagerade användare är i ditt varumärke. Och glöm inte – push-meddelanden klickas på mer än någon annan kanal. Klickfrekvensen för push-meddelanden är 7,9 % enligt en färsk studie baserad på meddelanden som skickats till 900 miljoner användare.

Bli konkurrenskraftig på marknaden

65 % av alla småföretag (inklusive dina konkurrenter) har redan byggt en mobilapp.

Varför skulle du vilja bli kvar i en alltmer konkurrensutsatt affärsmiljö?

Utveckling av mobilappar ger dig en chans att antingen ligga före i kurvan (läs: dina långsamma-till-mobil-konkurrenter) eller komma ikapp de som redan har en app.

Skapa en direktmarknadsföringskanal

Det är alltid en utmärkt idé att ha alla potentiella strategier i din marknadsföringsverktygslåda – och att ha en mobilapp är ett bra komplement.

Oddsen är att du kämpar för att visa ROI för din e-postmarknadsföring, betalda annonser, TV-annonser, print och andra digitala marknadsföringskanaler.

Att bygga en app hjälper dig att skapa en direktmarknadsföringskanal. Det är därför en strategi som kommer att betala för sig själv förr än senare.

Engagera kunderna bättre

Att ha en mobilanpassad webbplats brukade vara tillräckligt för att hålla mobilanvändare engagerade.

Så är det inte längre. Du behöver en mobilapp för att ge användarna bättre engagemang och kommunikationsvägar.

Det spelar ingen roll vilka produkter eller tjänster du är, dina kunder måste ha ett effektivt sätt att komma i kontakt med dig. Det är precis vad en mobilapp kan erbjuda.

Inkludera en support, feedback eller livechattfunktion i din mobilapp. Dessa funktioner kan göra en enorm skillnad i hur ditt företag interagerar, ansluter och kommunicerar med kunden.

En kundcentrerad mobilapp är en telefon, textmeddelandeapp, e-post och chattbox, allt i ett.

Öka varumärkesmedvetenhet och erkännande

Om det görs rätt kan en app göra underverk för ditt företags varumärkesmedvetenhet.

Kom ihåg att din app är mycket lik en tom skylt. Du kan pigga upp det med lärorikt innehåll, göra det snyggt eller engagerande.

Hur som helst vill du att din app ska vara något som användarna kommer att älska och uppskatta. Men, mer avgörande, se till att din mobilapp är superbt designad, snygg och välmärkt.

En bra app kan också ta din igenkänning till en helt ny och spännande nivå.

Ju mer din app används och laddas ner, desto mer bekant kommer ditt varumärke/produkter/tjänster att bli bland dina idealkunder. I annonsvärlden är detta vad som kallas ”effektiv frekvens”. Som en tumregel, om användarna kan se din produkt eller interagera med ditt varumärke mer än 20 gånger, kommer de att bli lätta att känna igen för dem.

By CCProduction

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Related Posts