Vad ska man ha på en Hemsida? Saker du bör Inkludera på din Hemsida

laptop 593673 1280

Om du är företagare och bygger din första webbplats vet du att du vill ha användbart innehåll på dina webbsidor. Men var börjar man? Vad behöver du tänka på?

Att lägga till innehåll på dina webbsidor kan verka som en överväldigande uppgift. Du vill inte skapa en rörig oorganiserad textmassa på dina webbsidor. Du vill att dina webbplatsbesökare ska:

  1. Lär dig vilka tjänster och produkter ditt företag tillhandahåller
  2. Uppfatta dig som ett företag de kan lita på
  3. Vet att du kan svara på deras frågor och lösa deras smärtpunkter

I det här inlägget kommer jag att diskutera innehåll för huvudsidor som finns på nästan varje webbplats.

Startsida

Din hemsida måste förmedla vad ditt företag handlar om och vad det kan göra för kunderna. Det är en sida där du bygger förtroende, för att visa att ditt företag är ansedda och pålitliga.

Och det uppmuntrar besökare att utforska annat innehåll på resten av din webbplats.

På din startsida, inkludera:

  • Tjänster/produkter som erbjuds
  • Företag/kunder du vänder dig till. Vem är din ideala kund eller kund?
  • Fördelar. Varför ska någon köpa dina produkter eller tjänster? Markera klientresultat.
  • Rekommendationer. En eller två rekommendationer visar vad kunderna gillar med dina produkter/tjänster.
  • Förtroendefaktorer. Hur många år har du varit i branschen? Vilka branschgemensamma organisationer tillhör du? (Exempel: Handelskammaren, etc.)

Om-sidan

Här är din möjlighet att visa upp ditt företag. Dela vem du är, vilken expertis du har och vilka tjänster/produkter du erbjuder.

Visa dina besökare vem du är på ett personligt sätt och vilka problem du kan lösa för kunderna.

För din Om-sida, inkludera:

  • Kort stycke om vad ditt företag gör, med:
  • Namn på ditt företag och ditt namn
  • Tjänster/produkter du erbjuder (använd termer som alla kan förstå, inte branschtermer eller akronymer)
  • Geografiska områden du betjänar (om det är lämpligt)
  • Beskrivning av dina kunder. För vem skapar du tjänster/produkter? (säljare, samhällsorganisationer, skolor, småföretag, advokater, läkare, etc.)
  • Erkännande eller utmärkelser ditt företag har fått
  • Det du erbjuder är bättre än dina konkurrenter
  • Foto på dig själv (professionellt porträtt) och bakgrund
  • Dela en intressant fakta om dig själv (gillar du att spela schack, cykla, flyga flygplan?) något som kommer att göra dig mer personlig för dina besökare.
  • Lägg till en länk till din kontaktsida och/eller inkludera din kontaktinformation (e-post eller telefon)

Kontaktsida

Kontaktsidan är där du inkluderar de olika sätten besökare kan nå dig på. Lägg till all din kontaktinformation, inklusive din fysiska postadress.

Din fysiska adress ger trovärdighet och en känsla av förtroende för dina potentiella kunder.

Tänk på att dina besökare kommer att ha sina egna preferenser för hur de vill kontakta dig. Ge flera sätt för kontakt.

Men om du vet att du föredrar att inte ta emot e-post, lägg inte till ditt e-postkonto.

Här är tips på vad du ska inkludera på din kontaktsida:

  • Företagsnamn
  • Ditt namn
  • Fysisk postadress
  • Dagar och öppettider
  • Direktlänk till en e-postadress (enkel åtkomst för mobilanvändare)
  • Telefonnummer
  • Karta över plats, om du har en fysisk butik

När besökare kan förvänta sig ett svar från dig (inom 1-2 arbetsdagar, oavsett din policy)
Inkludera ett kontaktformulär med ett meddelandeområde för besökare som vill inkludera ett mer detaljerat meddelande till dig.

Fler tips för att skriva innehållt

När du skriver innehåll för webbsidorna, fundera över vem din målgrupp är. Gör det enkelt för dem att välja ditt företag för sitt arbete eller projekt.

Använd korta meningar.

Använd rubriker och underrubriker för att dela innehåll. Rubriker lägger till sammanhang till en sida och gör det enkelt för webbplatsbesökare att skanna sidan efter den information de söker.

  • Bryt upp väggar av text med oordnade eller ordnade listor för sekvenser på tre eller fler.
  • Använd stavnings- och grammatikkontroll.
  • Inkludera bilder för att lägga till intresse för din sida. Om du väljer att använda bilder du inte äger, se till att du förstår rättigheterna för att använda bilden.
  • Läs ditt innehåll högt. Det fungerar! Du kommer att bli förvånad över hur snabbt du kan hitta en problemmening eller dålig grammatik när du läser ditt innehåll högt.

Produktsida (om du erbjuder produkter)

För e-handel är den här sidan butiksdelen där varor kan läggas i en korg. För SaaS eller andra B2B-produkter som kräver ytterligare steg, är det här funktionerna förklaras och registreringar, demos, tester etc. samlas in.

En typisk produktsida inkluderar:

  • E-handel: Varje enskild produktsida har högkvalitativa produktbilder, produktbeskrivning, pris, produktspecifikationer såsom vikt, dimension och material, leveranstid, kundrecensioner och vittnesmål etc.
  • SaaS: En funktionssida som förklarar produkten och leder besökaren till registreringssidan
    Om du har en stor produktportfölj är en produktöversiktssida också nödvändig. Din produktöversiktssida bör ha produktkategorier så att dina besökare snabbt och enkelt kan hitta det de behöver.

Stora e-handelsbutiker bör gå ett steg längre och inkludera filter så att besökare kan söka efter produkter som har en specifik färg, storlek, kundbetyg etc. Produktöversiktssidan kommer då att länka till de enskilda produktsidorna.

Bloggsida

En bloggsida är en översikt där alla dina bloggartiklar är samlade. Även om det här avsnittet inte är obligatoriskt rekommenderar vi starkt att du har en bloggsida – både för kreativa och marknadsföringsändamål.

Kreativt sett är bloggning bra för att prata om ämnen som motiverar eller inspirerar dig. Du kan också visa bakom kulisserna eller lyfta fram kundframgångar. Låt det vara en plats där du kan berätta dina historier.

I digital marknadsföringssyfte hjälper det att skriva om specifika ämnen och använda relevanta sökord att din webbplats rankas på sökmotorerna. Genom att dela med dig av din kunskap kan du dessutom positionera dig som en tankeledare inom ditt expertområde.

Glöm inte att lägga till en CTA i dina blogginlägg (t.ex. anmäl dig till nyhetsbrevet eller ladda ner e-boken).
fantastiska webbsidor

Sidan med omdömen eller recensioner

Rekommendationer är bra för att bygga upp trovärdighet. Du kan berömma din produkt allt du vill, men det är mycket mer pålitligt när kunder ger sin ärliga feedback.

Recensioner kan komma i form av skriven text, videor, stjärnbetyg, länkar till recensioner, tidningsartiklar och intervjuer.
Tillverkaren av personlig hygien Native visar tydligt de (främst) bra men också dåliga recensionerna. Genom att klicka på den blå knappen ”Skriv en recension” öppnas recensionsformuläret. Detta gör det enkelt för människor att lägga till sin recension på sidan med omdömen.

FAQ-sida

Märker du att kunderna fortsätter att ställa liknande frågor? En sida med frågor och svar med vanliga frågor kan ge svar innan folk kontaktar dig (aka färre supportförfrågningar).

Besvara varje fråga ärligt och när du skriver kopian, kom ihåg att vanliga frågor kan ta bort tvivel och övertyga läsarna att vidta åtgärder.

Sida med webbplatskarta

Webbplatskartor är ett utmärkt sätt att hjälpa sökmotorrobotar att bättre upptäcka ditt innehåll, förstå din webbplatsstruktur och hitta nyligen tillagda sidor snabbare. Webbplatskartan listar alla webbsidor och bloggar på din webbplats.

404 sida

Denna 404-sida berättar för läsarna att webbadressen de infogade inte existerar (längre). Normalt länkar den tillbaka till hemsidan.
Du kan vara kvick med din kopia eller lägga till en GIF (som Mixcloud) för att göra 404-sidorna mer engagerande.

Retur/återbetalningssida

Det finns två typer av webbplatsbesökare som kanske vill se en informationssida för returer eller återbetalningar. Potentiella kunder som vill veta att de enkelt kan returnera köpet och få tillbaka sina pengar innan de gör ett köp, och konverterade kunder som vill göra just det. Hur som helst vill du göra användar- och kundupplevelsen så smidig som möjligt.

Dessutom bygger du trovärdighet genom att försäkra kunderna om att du är ett legitimt företag och frigör utrymme i din inkorg eller supportkanaler genom att tillhandahålla informationen på skärmen.

Hur man skapar meddelanden på hemsidan som omedelbart ger värde för dina potentiella kunder

När vi som köpare hittar tjänster eller produkter som vi är intresserade av att köpa och besöker ett företags hemsida för mer information, letar vi vanligtvis efter specifika svar.

Kanske vill vi veta mer om en specifik funktion, hur mycket produkten kostar, vad som skiljer den från andra alternativ eller om den faktiskt fungerar som utlovat.

Oavsett orsak letar vi efter information som hjälper oss att förstå om vi kan lita på det här företaget och bör köpa från dem.

När de kommer till din webbplats för mer information, bryr de sig inte om att veta hela din ursprungsberättelse. De vill veta vad det innebär för dem. De vill se hur ditt företag löser deras problem.

Tänk på ett köp du antingen gjort eller undersökt online där du hade en positiv köpupplevelse.

Tog företaget sig tid att förklara hur deras produkter och tjänster uppfyller dina behov? Eller använde de sin hemsida för att förklara var de befann sig, hur de grundades och delade några bilder på utmärkelser de vann?

Om du vill att din webbplats ska förvandla potentiella kunder till kunder måste du göra det om hur ditt företag kan möta deras behov. Du bör börja på din hemsida.

Din hemsidas högsta prioritet

De flesta företag använder företagets hemsida för att förklara vilka de är och vad de gör. Men detta är inte huvudprioriteringen för din hemsida. Dina meddelanden måste tala till din publik på ett mer effektivt sätt.

Det första som din webbplats hemsida bör göra är att få dina besökare till den andra sidan.

När potentiella kunder landar på din hemsida är allt som säger dig att de hittade dig, men om du kan få dem till en andra sida för att till exempel läsa mer om en produkt eller lära dig om dina priser, kommer du att tar dem naturligtvis längre ner i tratten för att göra ett köp.

Dessutom kommer den här informationen att hjälpa dig att bättre förstå deras avsikt och hur du kan marknadsföra dem bättre, samtidigt som det hjälper ditt säljteam att förstå hur man kan fostra dem i konversationen.

Att veta vad dina leads letar efter kommer att förbättra din försäljningsprocess och hjälpa ditt team att lägga till mer sammanhang till alla dina interaktioner.

Så, hur kan din hemsida hjälpa till att få folk till sida två?

Element som varje hemsidas hemsida bör ha för att skapa bättre trafik, leads och försäljning
Vad som egentligen ska finnas på din hemsida kan variera, men det finns flera element som varje hemsida behöver ha oavsett målgrupp eller bransch:

1. Ett tydligt värdeproposition

Berätta för dina besökare exakt vad du gör med ett tydligt värdeerbjudande som är lätt att hitta. Det här kan tyckas vara en självklarhet, men du skulle bli chockad över hur många webbplatser där ute som inte har en.

Om folk inte har en förståelse för vad ditt företag gör, vem det gör det för och hur det gör det annorlunda, kommer de sannolikt inte att stanna kvar för att ta reda på mer. Sätt tonen tidigt med ett kort, fokuserat värdeförslag.

Kom bara ihåg att hålla det tydligt, rakt på sak och kundcentrerat.

2. Intuitiv navigering

Din navigering ska vara lätt att förstå och använda för att även en förstagångsbesökare ska hitta det de behöver.

Det betyder att det bör vara ganska intuitivt och ha i åtanke de nyckelåtgärder någon skulle vilja vidta på din webbplats. Till exempel, om din blogg är din mest trafikerade sida, gör den lättillgänglig via din navigering.

3. En tydlig uppmaning (eller två)

När någon kommer till din hemsida – eller någon sida på din webbplats – bör det vara tydligt vilken åtgärd du vill att de ska vidta härnäst.

På din startsida är detta vanligtvis ”överst i tratten”, som att prenumerera på din blogg, och/eller en ”bottom-of-the-funnel”-åtgärd, som att begära en konsultation.

Sätt dig ner med ditt team och bestäm vilka en eller två åtgärder du verkligen vill att folk ska vidta när de landar på din webbplats. Att ha mer än detta kommer bara att förvirra din besökare och röra deras köpares resa.

Höjdpunkter i ditt innehåll (eller utbildningscenter)

Eftersom ditt innehåll är hjärtat i alla inkommande marknadsföringsstrategier, uppmuntra människor att titta på och prenumerera på ditt innehåll genom att markera det på din hemsida.

Dina bloggartiklar, webbseminarier, podcaster och annat innehåll visar din expertis och hjälper dig att bygga förtroende. De erbjuder också användare ett lågriskalternativ för att konvertera och starta en relation med ditt varumärke.

By CCProduction

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Related Posts