Saker att Tänka på när du ska Bygga en Hemsida [Tips & Guide]

computer 1867758 1280

Att bygga en ny webbplats är en spännande tid för alla företag, men det är viktigt att du skapar den bästa möjliga webbplatsen. Rätt webbplats för dig kan vara fel för ett annat företag, och det är därför du måste överväga vad som är rätt för dina behov.

Domännamnet och Hosting

Domännamnet på din webbplats är absolut nödvändigt för att skapa ett gott intryck och nå ut till dina kunder. Helst vill du ha ett domännamn som tilltalar din målgrupp, passar ditt varumärke, är lätt att komma ihåg och som garanterar ett nyckelordselement.

Det betyder att det finns mycket att tänka på men detta bör vara utgångspunkten för att komma på ett namn. Du måste också överväga vilket värdalternativ du kommer att välja. Kostnaden kommer att vara en faktor men du behöver genuint stöd och en webbplats som är tillräckligt stabil för att möta dina behov. Ta dig tid att granska värdalternativen innan du rusar in eller väljer det första alternativet du ser.

Vilket CMS (Content Management System) du kommer att använda

För att uppdatera innehållet på din webbplats behöver du använda ett CMS och det finns olika alternativ att välja mellan. Det verkar som om WordPress är det vanligaste CMS-alternativet men du bör granska olika CMS-leverantörer för att se vad som passar dig. Du bör också överväga om det finns supportalternativ tillgängliga för att hjälpa dig om du kör fast. Om du har en specialistverksamhet kanske du föredrar ett CMS som är skräddarsytt efter dina behov.

Innehåll

Du måste tänka på vilken typ av innehåll du ska dela och hur det är bättre att dela detta innehåll på webbplatsen. Innehåll kan vara skriven text, bild, video, eller det kan vara en kombination av alla dessa aspekter.

Att tillhandahålla färskt, regelbundet och originellt innehåll är bra för att engagera din publik och nå ut till sökmotorer, så se till att du har en mängd innehållsidéer för din webbplats.

Webbplatsens färgschema, design och layout

Designlayouten och färgerna på din webbplats kommer alla att påverka allmänhetens uppfattning om vad du erbjuder. Du vill att din webbplats ska se professionell ut och den ska vara en sida som är vettig för det du erbjuder. Detta kan vara ett område där professionell hjälp gör stor skillnad eftersom en dålig eller dåligt utformad webbplats kan döda dina omvandlingsfrekvenser innan du börjar.

Ditt varumärke

Ha alltid ditt varumärke i åtanke när du bygger en ny webbplats. Faktum är att oavsett vad du gör bör du alltid ha ditt varumärke i åtanke i affärer. Ditt varumärke bör vara konsekvent och det borde det vara igenkännlig i varje steg du tar. Se till att din webbplats är kompatibel med ditt varumärke och att din publik uppfattar den som en del av ditt företag.

Webbplatsens funktionalitet och vad du behöver den för att göra

Vad du än vill att din webbplats ska göra, se till att din webbplats kan leverera detta. Om allt du gör är att dela information, kommer de flesta webbplatser att vara lämpliga, men om du funderar på att sälja eller om du vill engagera dig på en intrikat nivå, kan du behöva en specialiststil på webbplatsen. Tänk alltid på din publik och vad de vill ha från webbplatsen.

Webbplatsens laddningshastighet

Webbplatser med låg laddningshastighet rankas ner av Google och många användare kommer att klicka av innan de ser vad du har att erbjuda. Långsamma laddningstider kommer att skada ditt företag, så se till att din webbplats laddas snabbt.

Uppmaning till åtgärder

Du måste se till att folk vidtar åtgärder på din webbplats och det betyder att du måste tillhandahålla uppmaning till åtgärder på din webbplats. Oavsett om detta är övertygande människor att köpa, registrera sig för en e-postlista eller någon annan form av engagemang är upp till dig, men du behöver folk att göra något när de är på din webbplats.

Att ha en blogg

En blogg är viktig i modern verksamhet. Detta gör att du kan kommentera din bransch eller produkt, det låter dig nå ut till din publik och det kan positionera dig som en expert inom ditt valda område. Bloggar hänger också väl ihop med sociala medieplattformar och en blogg är ofta ett fantastiskt sätt att engagera dina anställda med vad ditt företag gör.

SEO-metoden

Det finns många olika sätt att förbättra SEO och ranka högt på webbplatser. Ditt innehåll är avgörande men
layouten på din webbplats och till och med koden som används för att skapa sidor kommer alla att påverka hur väl du tas emot av sökmotorer. Det betyder att du alltid bör ha lite fokus på SEO när du bygger en ny webbplats.

Att vara mobilvänlig och lyhörd för olika webbläsare

Din webbplats måste vara responsiv. Oavsett vilken webbläsare någon använder för att nå din webbplats eller vilken enhet de använder, ska användaren ha en trevlig upplevelse. Om du inte får det här rätt i början kan det vara krångligt att göra rätt vid ett senare tillfälle så var lyhörd från början.

Integration av sociala medier

Din webbplats bör länka fram och tillbaka med dina sociala medieplattformar. Oavsett vilken typ av verksamhet eller webbplats du har, kommer det att uppmuntra interaktion med sociala medier vara till nytta på lång sikt. Du bör upptäcka att det finns olika plug-ins tillgängliga för att göra din sociala medieaktivitet mer framträdande på din webbplats.

Säkerhet

Säkerhet är viktigt för alla webbplatser eftersom du vill att din publik ska känna sig trygg när du använder din webbplats. Om du samlar in kundinformation eller gör försäljning på din sajt kommer säkerheten att vara en av de viktigaste aspekterna av din sajt, så se till att fokusera på detta från början av webbplatsbyggandet.

Webbplatskarta

Du måste göra det enkelt för besökare att hitta det de letar efter och att navigera runt på din webbplats. Att tillhandahålla en pålitlig webbplatskarta är det bästa sättet att göra processen enklare för dina besökare. Att ha en tydlig struktur i åtanke när du utvecklar din webbplats kommer att göra denna process mycket enklare som din webbplats
utvecklas.

Vad är det egentliga syftet med din webbplats?

Det mest uppenbara svaret på denna fråga är att driva mer försäljning till mitt företag. Men hur förväntar du dig att göra detta? Det räcker inte längre att bara ha en hemsida. Du måste rikta din webbplats till de kunder som söker efter din bransch. Detta kan innebära att du behöver en e-handelswebbplats, ett nyhetsbrev, en blogg, en inloggning för att hantera kunddata och många andra funktioner. När du bygger en ny webbplats måste du tänka på de funktioner som kommer att vara inblandade som kommer att rikta in dig på din kundbaserade, oavsett om det är avancerad visuell tilltalande eller ett avancerat back-end-system för att hantera kundförfrågningar och data.

Behöver du en ny logotyp?

Om din logotyp ser gammal ut, kommer ditt företag att se gammalt och föråldrat ut. Investera ordentligt i din logotyp och ha variationer för olika ställen din logotyp kan visas online som sociala medier eller på en webbsida. Om din logotyp inte ser high end ut men du vill ha en exclusiv webbplats, måste du ta steget till en ny logotyp eftersom en dålig logotyp kan förstöra en snygg hemsida. Var inte billig; investera i din logotyp tills du har något som är rätt för ditt företag både estetiskt och dess budskap till din kundbas. Logotypen är ditt företags ansikte utåt, så det ska inte vara lättvindigt.

Behöver du e-handel?

Om du kommer att behöva e-handel nu eller i framtiden är CMS eller hur din webbplats är byggd otroligt viktigt. Magento är bra för en mycket anpassad e-handelswebbplats, men har en hög inlärningskurva och utvecklingskostnader. Om du behöver något mycket enkelt kan du vara ok med bara ett Woocommerce-tillägg till din WordPress-webbplats. Ta reda på vilken typ av funktioner du kommer att behöva för din e-handelswebbplats, och sedan med det bör du kunna avgöra vilket CMS eller vilken plattform som har dessa funktioner inbyggda.

Hur många sidor behöver du?

Ta reda på hur många sidor du behöver innan du bygger din webbplats. Om du inte är helt säker och är borta med en eller två sidor är det ok. Men om du inte har någon aning, då kanske du vill tänka på detta lite mer innan du kontaktar en webbdesigner eller webbdesignföretag eftersom detta kommer att i hög grad påverka priset på webbplatsen.

Behöver du dynamiska funktioner?

Vill du att saker ska flytta runt när användare klickar på aspekter av din webbplats, behöver ett dynamiskt bildspel, har avancerade fält för kundförfrågningar eller en databas för att hantera kunder? Om så är fallet, ta reda på hur djupgående dessa funktioner kommer att behöva vara eftersom de kan bli extremt tidskrävande för en webbutvecklare, särskilt om de inte var genomtänkta i god tid. Att ta reda på detaljerna i förväg kan spara massor av pengar på vägen.

Har du egen grafik och bilder?

Att bygga avancerad grafik är inte lätt. Vissa verkar tro att photoshop är något som kan bemästras på några månader. Att skapa liv som bilder på webben är inte lätt, och om du kommer att behöva avancerad grafik kan detta bli dyrt så se till att du vet vad du behöver innan du går in i en omdesign eller ett nytt webbplatsprojekt.

Fotografering kan också skapa eller förstöra en webbplats. Om du inte har fotografi för din webbplats har du tre alternativ, köp stockfoton online, försök ta bilderna själv eller anlita en professionell fotograf. Väg dina alternativ i enlighet med detta, eftersom dåliga bilder kan förstöra hela din webbplatsinvestering.

Behöver du hjälp med innehåll?

Det kanske mest frustrerande för ett webbdesignföretag är att arbeta med en kund som inte kan producera innehåll men inte vill betala för att någon ska skriva det. Vi verkar ha en oändlig mängd människor som tror att innehåll är inbyggt i alla våra priser. Vi är webbdesigners och utvecklare, inte experter på att skriva om ditt företag. Ja, vi kan hitta sätt att skriva innehåll om ditt företag, men detta tar tid på forskning vilket är lika med pengar!

Vilken är din maxbudget?

När du har svarat på alla dessa frågor är det dags att fråga dig själv hur mycket kan jag spendera? Du kanske inser att allt du vill ha är en 100-tusen kronors-webbplats, men du har bara 40 tusen. Det betyder att du kommer att behöva göra några kompromisser eller hitta extra sex tusen. Var realistisk med din budget och vad du får för den, för det sista du vill är att starta ett underfinansierat webbprojekt och sluta med en halv webbplats.

Anpassade webbplatser börjar vanligtvis på några tiotusen och kan gå så högt som hundratusentals kronor om inte mer beroende på komplexiteten.

By CCProduction

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Related Posts