7 Snabba Tips till alla Chefer

firmbee com gcsNOsPEXfs unsplash

Att vara chef är ett roligt, omväxlande och många gånger även ett hårt arbete. Som företagsledare med massor av bollar i luften så kan det vara lätt hänt att man glömmer saker som är viktiga, här får du våra 7 bästa tips på saker du inte får glömma bort.

1. Din personal

Den viktigaste tillgången du har i ditt företag är din personal. Se till att bekräfta, lyfta, att utmana dina anställda så att dessa trivs på sin arbetsplats. En personal som trivs på sitt arbete är också en personal som levererar ett bra resultat.

2. Outsourcing

Det är inte tänkt att du som chef ska göra allt själv. Inte heller är det tänkt att du ska kunna varenda liten detalj i företagets verksamhet. Se till att anlita andra företag för uppgifter inom din verksamhet som dessa kan bättre.

3. Marknadsföring

En otroligt viktig del och något som bör ses som en bra investering när denna görs på rätt vis är er marknadsföring. Allt från reklamprylar med billiga muggar med tryck till annonsering i branschmagasin och sociala medier är bara några få exempel på marknadsföring som kan göras.

Kom ihåg att du alltid behöver ge ett värde till dina potentiella kunder när du gör din annonsering, som exempelvis med ett riktigt bra erbjudande. Att rikta sin marknadsföring till rätt sorts publik (där dina potentiella kunder finns) och att mäta resultatet av den gjorda annonseringen är alltid lika viktigt.

4. Budget

Företagets budget över dess inkomster och utgifter är något som du behöver ha stadig koll och uppdatering på. Att öka företagets vinster är viktigt men man får för den delen heller inte glömma bort att se över vilka kostnader som kan minskas och kanske helt och hållet även tas bort.

5. Kunderna

Det är kunderna som har ditt fokus, ta aldrig någonsin dessa för givet. Uppskatta gamla som nya kunder med återkommande erbjudanden och rabatter. 

Kom ihåg att all marknadsföring eller innehåll på er webbplats ska vara skrivet riktat mot kunderna, tex “Du får X kronor i rabatt” eller “Som kund hos oss får du ett bra just nu erbjudande” istället för att du fokuserar på att skriva om ditt företags alla bedrifter och vad ni gör. 

För kunderna (och för dig) så är det dom som är de viktiga och vad de kan få ut av att vara kund hos dig, inte vad du och ditt företag har lyckats uppnå. Nöjda kunder är den bästa reklam som du kan få. Se till att jobba aktivt med kundernas recensioner på sociala medier och Google. 

Kundernas positiva recensioner bör alltid publiceras direkt på er webbplats, varför det undrar du kanske då? Jo många potentiella kunder fattar sitt köpbeslut på vad andra kunder säger i sina respektive recensioner om den vara eller tjänst som de har köpt.

6. Planera din tid

Glöm att hålla alla saker du behöver göra och alla möten i huvudet. Ha alla måsten nedskrivet i din agenda.

7. Din egen återhämtning

Du gör varken dig själv, din familj eller ditt företag någon som helst nytta om du bränner ut dig. Se till att du återhämtar dig på det sätt som är bäst för dig. En god natts sömn, bra kost, kvalitetstid med familj, vänner och tid till dina intressen är en bra grund för din återhämtning.

By CCProduction

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Liknande Inlägg

  • Könskvotering är viktigt – Boxicon gott exempel

  • Vad är ett Dåligt Ledarskap? Vad du bör Undvika!

  • Vad gör man som Teamledare? Förklarat!