Vad gör en Webbanalytiker?

startup 849804 1280 1

En webbanalytiker ansvarar för att övervaka och underhålla effektiviteten och utvecklingen av webbservrar och deras innehåll. Webanalytiker hanterar webbtrafik och uppgraderar infrastrukturen för att stödja kanalspårning och affärsverksamhet.

De samordnar med marknadsförings- och försäljningsteamet för att förbättra reklamkampanjer och skapa visningar för sociala medieplattformar. En webbanalytiker arbetar också nära det tekniska teamet för att lösa webbproblem och konfigurera uppdateringar för att säkerställa stabilitet och smidig navigering av servrar.

Ansvar för webbanalytiker

Här är exempel på ansvar från riktiga webbanalytiker CV som representerar typiska uppgifter som de sannolikt kommer att utföra i sina roller.

  • Hantera utvecklings- och produktionswebbplatser på linux (Ubuntu och RHL) baswebbservrar.
  • Analysera data och hantera noggrannheten i efterföljande rapporter om försäljningsvolym och receptdata som görs tillgängliga för kunder via Internet.
  • Skapa en intranätwebbplats med HTML och JavaScript för att centralisera felsöknings- och lösningstekniker för kundsupportrepresentanter.
  • Granska genomförda projekt och utför kvalitetskontroll och tester över webbläsare.
  • Utveckla iPhone- och iPad-kompatibla webbplatser med CSS3.
  • Redigera bilder av produkter i Photoshop så att de ser enhetliga ut.
  • Utveckla applikationer med CSS3-kodning för animering och rörelse på webben.
  • Få erfarenhet och färdighet i att använda Photoshop och företagets egenutvecklade mjukvara Valhalla.
  • Granska och exekvera enhets- och integrationstestplaner för att säkerställa noggrann testning före QA-omsättning.
  • Bestäm värdet av områdena inom specifika webbsidor för ökad konvertering och UX-framgång.
  • Skapa grafik och HTML-modeller; underhålla och uppdatera kritiska webbtillgängliga affärsdata på företagets webbplats.
  • Använde AJAX-kontrollsatsen och för att tillhandahålla utökade AJAX-kontrollegenskaper till de befintliga ASP.NET-kontrollerna.
  • Representera och fungera som koppling till tredje parts byrå angående projekt, rapportering och delegering av projekt för SEM-programmet.
  • Spela en nyckelroll i genomförandet av olika nya teknikinitiativ; internet/intranät omdesign, UI-design för webbapplikationer.
  • Implementera sluten rapportering i Marketo och Salesforce.

Vad gör en webbanalytiker?

Webanalytikern ansvarar för att extrahera data, sammanställa rapporter och skapa rutiner för datahantering; dataanalys, webbprojekt, dataintegritet och webbserversäkerhet.

De är ansvariga för att leda webbanalysuppdrag, kommunicera med klienten, implementera support och dataanalys och ge rekommendationer för att förbättra webbprestanda.

De är ansvariga för granskning, implementering och hantering av plattformen för digital tagghantering, inklusive webbanalys- och marknadsföringsprogram som använder Tag Management System (Tealium).

Arbetsbeskrivningen för webbanalytiker innebär också att skapa anpassade styrkort baserat på webbplatsens mål för att mäta webbplatsens prestanda.

De analyserar även offlinedata och webbanalysdata för att utvärdera webbplatsens prestanda.

De är ansvariga för att analysera och dokumentera viktiga drivkrafter för webbplatsens prestanda, inklusive effekten av onlinemarknadsföringstaktik, webbplatsändringar och händelser.

De letar efter underpresterande områden på en webbplats och identifierar också möjligheter att förbättra webbplatsen.

Webanalytikerns arbetsbeskrivning inbegriper också övervakning av prestanda för alla nyckelindikatorer genom utformning och skapande av dagliga, veckovisa, månatliga och årliga digitala instrumentpaneler.

Det inkluderar också att driva pågående förbättringar av tillgänglig analys.

Webanalytiker bedömer också prestandan för marknadsföringsprogram genom design och analys av forskningsinitiativ som är inriktade på att svara på specifika frågor om marknadsföringsprogram, kundbeteende eller andra affärsinitiativ.

De använder olika analysverktyg för att spåra, rapportera och analysera kundtrender, besöksbeteende och ofta köpta varor.

De säkerställer också att datastandarder och processer följs och underhålls för pågående och korrekt spårning.

För att arbeta som webbanalytiker krävs en kandidatexamen. Det kräver också starka analytiska, statistiska och avancerade datorkunskaper; interpersonell, kommunikation och starka organisatoriska färdigheter för att utföra jobbet framgångsrikt.

Krav på webbanalytiker – färdigheter, kunskap och förmågor för en framgångsrik karriär

Om du söker jobbet som en webbanalytiker kommer arbetsgivarna att förvänta sig att du uppfyller vissa krav, inklusive att ha specifika färdigheter, förmågor och erfarenhet som gör att du kan vara effektiv i att utföra webbanalytikerns uppgifter och ansvar innan du anställs.

Här är viktiga webbanalytikerkrav som individer som söker rollen kan förväntas uppfylla:

Utbildning: Sökande till webbanalytikerjobbet förväntas ha en kandidatexamen i statistik, ekonomi, matematik eller marknadsföringsforskning, eller ett analytiskt relaterat område. Att ha avancerad examen (Master) är en extra fördel för den sökande, men ofta inte ett krav.

Kunskap: De ska kunna utföra kvantitativ analys av digitala produkter eller digital marknadsföring. De behöver också ha praktiska kunskaper om webbanalysverktyg som IBM Digital Analytics (tidigare Coremetrics), Adobe Analytics (tidigare Omniture Sitecatalyst), Google Analytics och Localytics

Det är också viktigt att de har erfarenhet av ledande testverktyg, inklusive Adobe Target, Maxymiser, Monetate, Optimizely, etc.

Det kan också krävas att sökande har viss erfarenhet av att utnyttja tagghanteringslösningar (Tealium, Adobe DTM, Ensighten, etc.) för att distribuera digitala analysplattformar

De kan också behöva erfarenhet av att använda analyser för att förstå digitala konsumentbeteende och identifiera möjligheter att påskynda tillväxten, samt erfarenhet av att använda JIRA och arbeta inom agila utvecklingsmiljöer

Interpersonell kompetens: Det är viktigt att de har en naturlig förmåga att påverka och leda engagemang

Statistiska färdigheter: De ska kunna utföra dataanalys och tillämpa kunskap om statistiska begrepp som regression, signifikanstestning m.m.

Organisatoriska färdigheter: Jobbet som webbanalytiker kräver att hantera flera och konkurrerande krav/projekt; därför är det viktigt för sökande att vara välorganiserade individer

Flexibilitet: Det digitala landskapet är i konstant, snabb förändring, så det är viktigt att sökande har god förståelse för det nuvarande digitala produktlandskapet, särskilt iOS- och Android-appar, och kan lätt anpassa sig och kämpa för förändring

Analytiska färdigheter: De kräver analytiska färdigheter på hög nivå och gedigen affärsmannaskap. Detta är viktigt för dem att effektivt prioritera och göra en åtskillnad mellan obligatoriskt och trevligt att ha. Det är också avgörande för att fatta korrekta och genomtänkta beslut, såväl som strategiska rekommendationer på grundval av resultat från analys

Detaljorientering: De måste vara noggrann med detaljerna och överväga all information som krävs för att förstå och mäta webbplatsens prestanda

Datorkunskaper: De kräver avancerade kunskaper i Excel, och förmågan att arbeta med sökning av relationsdatabaser (SQL, etc.) för att analysera stora strukturerade och ostrukturerade datamängder

Kommunikationsförmåga: De kräver stor skriftlig och muntlig kommunikationsförmåga för att skriva innehåll, skapa rapporter och göra effektiva presentationer.

By CCProduction

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Liknande Inlägg

  • Enkel hantering av containrar med CaaS hos Beebyte PaaS

  • Hur fungerar en elbil i praktiken?

  • Hur Tolio AI-Skrivverktyg kan Effektivisera Jobbet för Marknadsförare