Vad är ett Starkt Varumärke?

man 2562325 1280

I en konkurrenskraftig företagsmiljö räcker det inte bara att ha en fenomenal produkt eller tjänst. Dina produkter kan vara de bästa på marknaden men utan ett övertygande och konsekvent varumärke kommer långvariga framgångar att vara svåra att få tag på. Ändå är ”att ha ett starkt varumärke” ett av de koncept som, även om alla entreprenörer vet att det är viktigt, för många är detaljerna otydliga.

Vad ingår i ett varumärke, och varför är det avgörande för ett företags framgång att ha en stark varumärkesmarknadsföringsstrategi?

Ett enkelt sätt att tänka på ditt varumärke är att det är hur människor uppfattar ditt företag. Ett varumärke framkallar känslor, ofta undermedvetna. Och det är ditt företags jobb att skapa en stark varumärkesstrategi för att berätta för dina kunder – och en värld full av potentiella kunder – hur de ska känna för dig. När de ser din logotyp, hör ditt namn eller läser en tweet, kommer det upp en bild av vilken typ av företag du är.

Dessa sju delar av ett starkt varumärke hjälper dig att odla en stark, positiv varumärkesimage för att berätta rätt historia för världen.

1. Målstyrd. Ett starkt varumärke vet vad det är – och vad det inte är. Istället för att försöka vara allt för alla, vet den sitt syfte och uppdrag, och lägger all sin energi på att arbeta mot att vara exakt vad den var designad för att vara och lösa de specifika problem den var designad för att lösa.

2. Unikt. Bra varumärken känner till sitt värdeerbjudande och kan snabbt formulera hur de skiljer sig från konkurrenterna. De hoppar inte in på en övermättad marknad och rider på de befintliga varumärkenas kappor – de utmärker sig snarare genom ett varumärkesbudskap som ofta refererar till de speciella funktionerna och egenskaperna som skiljer dem åt – utöver dem.

3. Känner till sin målmarknad. Ett blomstrande varumärke är akut inställt på vem som är mest sannolikt att köpa deras produkt eller använda deras tjänst. Alla varumärkesbudskap är designade för att tilltala denna noggrant undersökta marknad. Det är OK om ett varumärke inte tilltalar människor som är ganska osannolikt att bli kund.

4. Håller sig på varumärket hela tiden. Starka varumärken måste tydligt och konsekvent kommunicera vilka de är (både egenskaper och personlighet) i varje enskild officiell kommunikation från själva varumärket. Detta betyder definitivt inte att ett varumärke måste vara alltför seriöst – såvida det inte är en del av dess varumärkespersonlighet!

Det betyder också att det är OK att vara rolig, smart eller fräck, men bara om ett varumärke kräver det. Detta innebär att varje pressmeddelande, memo, tweet och Instagram-inlägg måste betraktas utifrån märkets personlighet, och varje varumärkesrepresentant måste vara mycket medveten om när och hur de representerar varumärket i all marknadsföring, PR, kundservice och sociala medier.

5. Autentisk. Varumärken som står sig över tiden försöker inte vara något som de inte är. Även om detta liknar att vara målstyrt, är det mer nyanserat. Att vara autentisk betyder att inte bara ett varumärke strikt definierar vem det är (syfte), utan det säkerställer att ”vem det är” verkligen är vem det är.

6. Tjockhyad. Varje varumärke kommer att få negativ feedback, oavsett hur perfekt varumärket är strategiskt, definierat och genomfört. En del av feedbacken är legitim, i fall där ett varumärke har gjort ett misstag eller behöver rätta till ett fel. Ibland, ”hatare kommer att hata.” Aldrig mer än i den mycket offentliga sfären av sociala medier behöver en heltäckande varumärkesstrategi en varumärkesplan för att hantera kundbesvikelse, svara på negativ press och negativ feedback, och korrigera misstag.

7. Visuellt slående: Starka varumärken har en logotyp och färger som är unika, omedelbart igenkännbara och överensstämmer med varumärkets personlighet. Och det måste vara visuellt konsekvent absolut överallt. Den här typen av ”bild” kommer att säga mer än tusen ord om ett varumärke, och varje liten variation kommer i bästa fall att vara förvirrande för kunderna, och i värsta fall få det att se ut som att verksamheten inte tar sig själv på allvar.

Fördelarna med ett starkt varumärke

Ett ”varumärke”, i sin mest grundläggande form, är den mentala bild som bildas när en kund tänker på ditt företag. Ett av de mest grundläggande sätten att positivt forma denna mentala bild är att skapa en visuellt tilltalande, minnesvärd och sammanhållen visuell identitet för ditt företag. Om ditt företag har turen att skapa en positiv bild i konsumenternas medvetande, kommer du att få många positiva fördelar som vi kommer att täcka i detalj nedan.

Så, vilka fördelar ger starka varumärken en organisation?

1: Kunderkännande

När det gäller de flesta produkter och tjänster vill kunderna ha tre saker: snabbt, pålitligt och ett bra pris. Men även om du enkelt kan erbjuda alla dessa saker, måste du fortfarande lägga kraft på ditt övergripande varumärkesmeddelande. Varför? Rätt varumärke ökar varumärkesmedvetenheten, och när folk känner dig är det mer sannolikt att de köper av dig. Att ha ett unikt minnesvärt varumärke innebär att engångskunder kan förvandlas till livstidskunder.

2: Förbättrad kundlojalitet

Ett starkt företagsvarumärke gör mer än att bara öka igenkänningen. Det uppmuntrar också befintliga kunder att stanna hos dig. Behöver du bevis? Tänk på konceptet ”butikens varumärke” kontra ”namnvarumärket”-produkter. Även om innehållet kan vara väldigt lika (eller i vissa fall till och med identiskt), har studie efter studie visat att konsumenter dras till varumärken, helt enkelt för att mer investerades i varumärkesbyggande och marknadsföring av stora namnprodukter. Bekanta saker är tröstande, och kunderna kommer att köpa det de vet och det som gör dem bekväma. Gång på gång.

3: Rulla ut nya produkter enkelt

Med en bas av kunder som känner igen och litar på ditt varumärke har du effektivt ett helt gäng betatestare till hands, redo att testa nya produktlanseringar. Det betyder att du kan testa vissa produkter och tjänster med dina redan återkommande kunder. Om något visar sig vara en flopp är det mycket mer sannolikt att en befintlig kund (som är bekant med ditt varumärke) är förlåtande. Oddsen är att även om du har en ny produktlanseringsbomb kommer den inte att knäcka dig. Det kan ha en mycket minimal inverkan på din resultat.

4: Behåll bättre talang

Vid denna tidpunkt utgör Millennial-generationen mer än en tredjedel av arbetsstyrkan, vilket ger kohorten ett bra inflytande när det gäller företagskultur. Och när de fortsätter att dominera har de tagit med sig ett krav på stor förändring.

Till skillnad från generationens föregångare, Gen-Xers och Baby Boomers, kräver Millennials som majoritet positiv varumärkesstyrka och att arbeta för företag med uppdrag som betyder något. Ur denna synvinkel kan fördelarna med att bygga ett bra varumärke till och med sprida sig till att behålla bättre anställda.

5: Locka influencers

Online influencers har blivit viktigare än någonsin när det gäller att hålla varumärken uppe. Influencers är människor som lever på sin onlinenärvaro och efterföljare. Om ditt varumärke är uppdragsdrivet, fokuserat, tydligt, engagerande och positivt, och du kan uttrycka det genom konsekvent och kraftfullt varumärke, är det mycket mer sannolikt att du attraherar rätt influencers.

6. Förstärkta företagspartnerskap

Alla känner till det gamla ordspråket att du är genomsnittet av de fem personer som står dig närmast. Precis som med personliga relationer är företagets varumärke och rykte direkt kopplat till de företag som varumärken har affärsrelationer med.

Om ditt varumärke sticker ut från mängden, är djärvt och driver i rätt riktning, är det mer sannolikt att andra företag med liknande syn är intresserade av att samarbeta. Detta kan skapa synergier som lyfter båda dina varumärken i intresserade kunders ögon.

7: Starkare finansiella resultat

I decennier har kognitiva psykologer genomfört studier som visar att ju starkare ditt varumärke är, desto mer sannolikt blir social varumärkesmedvetenhet. Och det är vettigt också. Ju fler ögon på dig, desto mer sannolikt kommer du att sälja.

8: Bättre relationer med intressenter

Det är inte konstigt att företag som fokuserar på att förbättra sina varumärken upplever mer tillfredsställande intressentrelationer. Det är ofta lättare att behålla reklam, tjänster och kvalitetspartnerskap. Med tanke på att en bra varumärkesimage vanligtvis också ger de bästa medarbetarna, är det tydligt att ibland är image verkligen allt!

9. Varumärkeskännedom

Ett varumärke är en association med ditt företag. När du har en stark varumärkesidentitet kommer kunderna att kunna känna igen dig och associera ditt varumärke med dina produkter och tjänster.

Varumärkeskännedom spelar en stor roll i reklam. Om du ser en isbjörn med en röd halsduk i en reklamfilm kommer du förmodligen att tänka på Coca-Cola. Om du hör lugnande och känslosam musik i bakgrunden av en annons, finns det en god chans att du lyssnar på en Google-annons. Tonen och symbolerna som ett varumärke anammar leder till associationer vi gör varje dag.

Varumärke är allt. Om dina kunder och konkurrenter kan känna igen ditt varumärke, betyder det att ditt företag går till deras framkant. Att ha ett starkt varumärke kommer att leda till det erkännandet.

10. Skapa förtroende för att vinna trovärdighet

Konsekvens är nyckeln till förtroende. Trovärdighet tar varumärkeskännedom ett steg längre. När kunder och andra företag på din marknad ser ditt varumärke konsekvent, blir ditt varumärke ett av ansiktena utåt för din marknad.

Utveckling av varumärkesidentitet kommer att ta tid; trovärdighet och förtroende måste förtjänas. Ett bra sätt att förtjäna din auktoritet på din marknad är att vara framåt och säker på ditt varumärke. I sin tur kommer din kundbas och konkurrenter att känna sig säkra på ditt företag också.

11. Förtroende för ditt mål

Vad brinner ditt företag för? Varför tillhandahåller du de tjänster du tillhandahåller? Och varför ska folk bry sig?

Varumärkesidentitet befäster ditt uppdrag. När du är säker på ditt varumärke, vilket återigen är ditt företags personlighet och identitet, då kan du stå fast i ditt uppdrag. Var ett företag med ett syfte, och låt andra veta om ditt syfte också!

Vad är varumärkesidentitet?

När du tänker på varumärkesidentitet måste några frågor ställas:

Vad vill du att folk ska tänka när de ser dig?
Hur vill du att folk ska känna när de interagerar med dig?
Stämmer förväntningarna på ditt företags personlighet med verkligheten i din kunds upplevelser?

Varumärke kontra logotyp

En vanlig missuppfattning i reklamvärlden är att din logotyp är ditt varumärke. Om du tror det är du inte helt ute och cyklar. Den största skillnaden är att varumärkesidentitet är en paraplyterm för hela ditt varumärke och din logotyp är en kategori under det paraplyet. Din logotyp är som en introduktion till ditt varumärke, inte ditt varumärke i sig.

Hur gynnar varumärken konsumenterna?

Mycket varumärkesidentitet bygger på relationer. Att etablera ditt varumärke över tid möjliggör trovärdighet; ditt varumärkeskonsistens kommer att visa din personlighet så att dina kunder kommer att kunna känna igen dig.

Vad händer efter igenkänning? Förtroende. Kunder vill gå till ett företag som de litar på. När du har ett starkt, konsekvent varumärke kommer dina kunder att känna sig trygga och trygga när de går till dig för deras behov.

Vad är betydelsen av varumärkesbyggande i affärer?

Din varumärkesidentitet är en avgörande del av ditt företags framgång. Ditt varumärke är inte bara din logotyp och design, utan det är hur du interagerar med kunder, hur du annonserar dina produkter och hur du visar dina värderingar, både talat och genom handling. Ditt varumärke är nyckelidentifieraren för kunder och konkurrenter för att veta vem, vad, varför och hur för ditt företag. Ditt varumärke etablerar din auktoritet så att du kan vara en ledande röst på din marknad.

By CCProduction

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Liknande Inlägg

  • Enkel hantering av containrar med CaaS hos Beebyte PaaS

  • Hur fungerar en elbil i praktiken?

  • Hur Tolio AI-Skrivverktyg kan Effektivisera Jobbet för Marknadsförare