Vad är Digitala Tjänster?

job 5382501 1280

En digital tjänst är en som är helt automatiserad och som kontrolleras av Kunden av Tjänsten, till exempel som en ”app” på en mobiltelefon eller surfplatta.

Dessutom är en digital tjänst vanligtvis en onlinetjänst eller så innehåller den en betydande on-line-komponent. En digital tjänst kan till exempel använda information från ett separat datorsystem eller en annan digital tjänst som nås i realtid via internet eller ett alternativt nätverk. Två eller flera digitala tjänster kan kombineras för att producera en enda, kraftfullare digital tjänst för en kund.

Det finns många olika definitioner tillgängliga och de flesta av dem är konsekventa på två sätt:

1) Det är en tjänst som levereras via internet eller elektroniskt nätverk
2) Det är automatiserat och kräver lite eller inget mänskligt ingripande

Om det inte levereras via internet är det troligt att det inte är en digital tjänst. Om det levereras via en app på din smarta telefon är det troligt att det är en digital tjänst. Exempel på digitala tjänster är spel, e-böcker, molnbaserad programvara, webbplatser och strömmande musik. Förresten, har du någonsin slutat tänka att det blir svårare och svårare att köpa ett skrivbordsprogram (t.ex. Microsoft Office, videospel, Photoshop) utan någon form av digital tjänstekomponent?

Okej, bra, så nu när jag har en definition, vad betyder digitala tjänster för fjärrövervakning av datacenter? Det är här fördelarna med big data-analys och maskininlärning kommer in. En av de saker som Schneider försöker göra är att förenkla datacenter. Till exempel att förenkla kraftarkitekturer genom att minska antalet brytare och korskopplingar och förlita sig mer på IT-strömförsörjningen för tillgänglighet.

Att minska komplexiteten minskar också sannolikheten för mänskliga fel.

Komplexiteten smyger sig också in med larm och övervakning i allmänhet och ger en enorm möjlighet att minska den operativa komplexiteten i ett datacenter. Hur många gånger har du fått samma larm/larm och ignorerat det. Det visar sig att detta händer på sjukhus hela tiden, det kallas larmtrötthet. Vad sägs om grundorsaken till ett larm eller, åtminstone, vad ska jag kontrollera först?

Dessa frågor är mogna att lösa via digital fjärrövervakning och ett team av domänexperter. Och inom en snar framtid, med hjälp av maskininlärning och big data-analys, kommer datacenteroperatörer att uppleva autonom tjänsteplanering, där en tekniker dyker upp för att ersätta en gammal del som håller på att misslyckas med en ny del.

Du kommer också att veta om din spårning längs PUE-modellen för ditt datacenter eller om den avviker på grund av ett problem med kylaren. Det här är några exempel på att förenkla datacenterdriften och samtidigt förbättra tillförlitligheten och effektiviteten.

Slutligen, en sak vi inte kan glömma med digitala tjänster, enligt definitionerna är de online. Med alla onlinetjänster måste vi säkerställa cybersäkerhet. Digitala fjärrövervakningstjänster implementeras vanligtvis med en gateway som enda punkt in i nätverket. Nyckeln med cybersäkerhet är att utveckla produkter och tjänster med hjälp av en säker utvecklingslivscykel (SDL) som säkerställer att säkerhet och integritet är genomtänkt från början.

Tjänst kontra digital tjänst

Tjänster som levereras digitalt är mer restriktiva än vanliga tjänster eftersom de behöver ansluta till och använda infrastrukturen för Internetprotokollet (IP)-baserade Internet. I digitala tjänster kan människor inte delta utan användning av datorteknik, vilket utgör den största skillnaden från vanliga tjänster.

För digitala tjänster är alla tjänster inte nödvändigtvis digitala. Till exempel, för amazon.com eller flipkart.com, representerar webbplatsen den digitala tjänsten men leveransen av produkten kan vara en fysisk produkt som böcker, även om detta på många sätt skiljer sig från en fysisk bokhandel.

Samspelet mellan de snabbt föränderliga tjänsterna. amazon.com har ett brett utbud av e-böcker i digital form. Allmänt sett kallas allmännyttiga tjänster som vattenservice eller gastjänst, där en fysisk produkt är inblandad, tjänster där en leveransperson levererar den fysiska produkten. När det gäller digitala tjänster kan en fysisk produkt vara inblandad eller inte.

Den andra skillnaden mellan normala och digitala tjänster är påtaglighet. Påtaglighet är förmågan att uppfatta en sak eller fysisk produkt med känseln. En produkt sägs vara påtaglig när den är hård i beröringssinne. En annan skillnad är idén om ägande av immateriella tillgångar som låtar eller mjukvara, där det är svårt att ha produkten fysiskt. Nu kan äganderätt och digitala rättigheter för bilder inkluderas.

Rättsskyddet har förändrats, som att en affärsprocess inte är patenterad eftersom den bara är ägarens immateriella rättigheter. Immaterialrättsligt skydd är vanligtvis viktigt för digitala tjänster men å andra sidan är det viktigt att enkelt kunna återskapa det för att kunna tillhandahålla tjänster och stödja skalbarhet. Det hjälper också att skilja mellan konkurrenter. Det har förekommit ett komplext samspel mellan produkter och tjänster

By CCProduction

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Liknande Inlägg

  • Enkel hantering av containrar med CaaS hos Beebyte PaaS

  • Hur fungerar en elbil i praktiken?

  • Hur Tolio AI-Skrivverktyg kan Effektivisera Jobbet för Marknadsförare